Anders dan in Dukenburg en Lindenholt, de grote stadsuitbreidingen uit de jaren zeventig en tachtig, worden in De Waalsprong grotendeels eengezinswoningen in de koopsector gebouwd en minder sociale huurwoningen. Er komen eigen voorzieningen, met name in de centraal gelegen Citadel aan de Waal. Hier zullen winkels, horeca, vermaak, kantoren en woningen worden gemengd.
De Waalsprong is een van de Vinexlocaties. Begin jaren 1990 wees het Rijk in de ‘Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra’ een aantal steden aan die vlak bij de bestaande bebouwing grote nieuwe woningbouwprojecten konden ontwikkelen. In totaal moesten daar ongeveer 650.000 woningen gebouwd worden. Andere Vinexlocaties in de regio zijn Schuytgraaf in Arnhem en Westeraam in Elst. De Vinexlocaties kenmerken zich door veel aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en door betrokkenheid van marktpartijen, zodat het aanbod goed aansluit op de vraag. Door dicht bij de stadscentra te bouwen, en door de nadruk op koopwoningen, ontstaat extra financieel draagvlak voor de bestaande steden doordat koopkrachtige bewoners worden aangetrokken. De nabijheid van de stad maakte grootschalige investeringen in nieuwe infrastructuur overbodig. Het Vinexbeleid betekende een breuk met het groeikernenbeleid uit de jaren zestig en zeventig, dat erop gericht was plaatsen in de omgeving te laten groeien om de stedelijke bevolkingsdruk op te vangen. Voor Nijmegen waren Beuningen, Druten en Wijchen belangrijke groeikernen.
Waarschijnlijk zal De Waalsprong voorlopig de laatste grote stadsuitbreiding van Nijmegen zijn. De nieuwe richting in de Nederlandse ruimtelijke ordening is binnenstedelijk bouwen, dat wil zeggen vernieuwing en verdichting binnen de bestaande stad. Ook Nijmegen heeft binnen de stadsgrenzen nog voldoende ruimte voor woningbouw. Het project Waalfront is daar een goed voorbeeld van: een spraakmakende nieuw te bouwen stadswijk tussen het spoor, de Waal en de Weurtse- en Winselingseweg.
Gezamenlijk maken De Waalsprong in het noorden, het Waalfront in het zuidwesten en een nieuwe stadsbrug deel uit van het project ‘Nijmegen omarmt de Waal’. Bij dit project horen ook het opknappen van de Waalkade en het terugleggen van de dijk bij Lent. Dit laatste is bedoeld om de rivier in de flessenhals tussen Nijmegen en Lent meer ruimte te geven, en daarmee (te) hoge waterstanden te voorkomen.