Het zogenoemde Bergspoor van Beek naar Berg en Dal, was destijds een nationale toeristische attractie. Zo was de tramlijn ook bedoeld. Het rond 1880 groeiende toeristenverkeer zou per tram de Beekse bergen kunnen beklimmen. Het was een –voor die dagen- groots plan. In 1909 werd begonnen met het afgraven van de Stollenberg in Beek. Het tracé voerde over een van oorsprong smal zandpad dat achter de Oorsprong in Beek naar boven voerde. Om in Berg en Dal te komen moest een viaduct gebouwd worden. De opening van het Bergspoor vond in de winter van 1912-1913 plaats.
Het besluit van de gemeenteraad van 2 juni 1937 om het openbaar vervoer aan de trolleybus toe te vertrouwen leidde in 1955 uiteindelijk tot de laatste rit van het Bergspoor. Het viaduct is daarna nog enige tijd als voetgangersbrug gebruikt. Het raakte in verval en werd in 1969, ondanks groot verzet van de burgerij, uit veiligheidsoverwegingen opgeblazen.
Regionaal Archief Nijmegen, Wetenschappelijke correspondentie, inv.nr. 566-010b (1991).