Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden Nijmegen

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden Nijmegen
Andere naam (namen):

{{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam1}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Bestaansperiode: Beginjaar::1931 - Eindjaar::1941
Rechtsvorm: Rechtsvorm::
Voorganger(s):

{{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger1}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger2}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger3}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger4}}}]]|}}

Opvolger(s):

{{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger1}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger2}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger3}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger4}}}]]|}}

Hoger orgaan:

{{#if: | Hoger orgaan::|}}

Archief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126484546%7C Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126484546%7C
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126484546%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: |

Algemene context

|}}

{{#if: De taken van de ‘Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden’ werden vastgelegd in artikel 3 van de bij raadsbesluit van 1 april 1931 ingestelde verordening. De eerste vergadering was op 5 november 1931. Overleg vond plaats zo vaak als de voorzitter of minstens twee leden dat nodig vonden. Te oordelen naar de bewaard gebleven notulen lijkt de vergaderfrequentie sterk te hebben gevarieerd: van eens per jaar tot drie maal per maand. Het is echter niet duidelijk of alle notulen bewaard zijn gebleven. Op 19 september 1941 deelde de burgemeester van Nijmegen per missive mede dat de commissie haar werkzaamheden per 28 september moest staken op grond van door de bezetter opgestelde verordeningen.|

Geschiedenis

De taken van de ‘Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden’ werden vastgelegd in artikel 3 van de bij raadsbesluit van 1 april 1931 ingestelde verordening. De eerste vergadering was op 5 november 1931. Overleg vond plaats zo vaak als de voorzitter of minstens twee leden dat nodig vonden. Te oordelen naar de bewaard gebleven notulen lijkt de vergaderfrequentie sterk te hebben gevarieerd: van eens per jaar tot drie maal per maand. Het is echter niet duidelijk of alle notulen bewaard zijn gebleven. Op 19 september 1941 deelde de burgemeester van Nijmegen per missive mede dat de commissie haar werkzaamheden per 28 september moest staken op grond van door de bezetter opgestelde verordeningen. |Van deze organisatie is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: De permanente commissie stond het college van Burgemeester en Wethouders bij in het bestuur van de algemene personeelsaangelegenheden. Zij diende het college zowel gevraagd als ongevraagd te adviseren en te berichten over personeelsaangelegenheden, waaronder de rechtspositie en met name de salaris- en loonregeling van het personeel, maar ook bijvoorbeeld de draagtijd van dienstkleding. Tenslotte zorgde de commissie voor een afvaardiging van drie personen in de Commissies van Overleg voor de ambtenaren- en werkliedenaangelegenheden.|

Taken en activiteiten

De permanente commissie stond het college van Burgemeester en Wethouders bij in het bestuur van de algemene personeelsaangelegenheden. Zij diende het college zowel gevraagd als ongevraagd te adviseren en te berichten over personeelsaangelegenheden, waaronder de rechtspositie en met name de salaris- en loonregeling van het personeel, maar ook bijvoorbeeld de draagtijd van dienstkleding. Tenslotte zorgde de commissie voor een afvaardiging van drie personen in de Commissies van Overleg voor de ambtenaren- en werkliedenaangelegenheden. |}}

{{#if: De voorzitter was een lid van het college van B. en W., daarnaast waren er vijf gemeenteraadsleden en een secretaris – een gemeenteambtenaar.|

Organisatie

De voorzitter was een lid van het college van B. en W., daarnaast waren er vijf gemeenteraadsleden en een secretaris – een gemeenteambtenaar. |}}

{{#if: {{#if:1931-1941|locatie periode::1931-1941:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Locatie

{{#if:1931-1941|locatie periode::1931-1941:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}} {{#if: |

|}} {{#if: De taken van de ‘Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden’ werden vastgelegd in artikel 3 van de bij raadsbesluit van 1 april 1931 ingestelde verordening. De eerste vergadering was op 5 november 1931. Overleg vond plaats zo vaak als de voorzitter of minstens twee leden dat nodig vonden. Te oordelen naar de bewaard gebleven notulen lijkt de vergaderfrequentie sterk te hebben gevarieerd: van eens per jaar tot drie maal per maand. Het is echter niet duidelijk of alle notulen bewaard zijn gebleven. Op 19 september 1941 deelde de burgemeester van Nijmegen per missive mede dat de commissie haar werkzaamheden per 28 september moest staken op grond van door de bezetter opgestelde verordeningen.| {{#if: * Gemeenteblad Nijmegen A 1930 Nr. 6, blz. 97-99.|

Bronnen

  • Gemeenteblad Nijmegen A 1930 Nr. 6, blz. 97-99.

|}} |}}

{{#if: De taken van de ‘Commissie van Bijstand voor Personeelsaangelegenheden’ werden vastgelegd in artikel 3 van de bij raadsbesluit van 1 april 1931 ingestelde verordening. De eerste vergadering was op 5 november 1931. Overleg vond plaats zo vaak als de voorzitter of minstens twee leden dat nodig vonden. Te oordelen naar de bewaard gebleven notulen lijkt de vergaderfrequentie sterk te hebben gevarieerd: van eens per jaar tot drie maal per maand. Het is echter niet duidelijk of alle notulen bewaard zijn gebleven. Op 19 september 1941 deelde de burgemeester van Nijmegen per missive mede dat de commissie haar werkzaamheden per 28 september moest staken op grond van door de bezetter opgestelde verordeningen.|

Verantwoording

{{#if: Hylke Roodenburg|Inleiding van de toegang op het archief door Hylke Roodenburg.|}} {{#if:2010|(2010)|}}

|}}


{{#if: 1.1 Bestuursinstellingen| |}} {{#if: 1.3 Overheidspersoneel| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}

{{#if:66| |}}