Commissie voor Tramzaken Nijmegen

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Commissie voor Tramzaken Nijmegen
Andere naam (namen):

{{#if: Raadscommissie voor Tramaangelegenheden| * Andere naam::Raadscommissie voor Tramaangelegenheden|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Bestaansperiode: Beginjaar::1898 - Eindjaar::1907
Rechtsvorm: Rechtsvorm::
Voorganger(s):

{{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger1}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger2}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger3}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger4}}}]]|}}

Opvolger(s):

{{#if: Commissie van Bijstand voor de Electriciteitswerken Nijmegen| * voorganger van::Commissie van Bijstand voor de Electriciteitswerken Nijmegen|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger2}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger3}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger4}}}]]|}}

Hoger orgaan:

{{#if: | Hoger orgaan::|}}

Archief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126483740%7C Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126483740%7C
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126483740%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: In het laatste decennium van de 19de eeuw kreeg de gemeente Nijmegen steeds meer aanvragen om concessies voor de aanleg van tramwegen. Tot in 1898 lagen deze aanvragen bij het college van Burgemeester en Wethouders voor advies. In laatstgenoemd jaar besloot B. en W. een permanente commissie te benoemen ‘voor het onderzoek der aanvragen om concessie voor een tramlijn door de stad en om vergunning tot verlegging enz. der rails’.|

Algemene context

In het laatste decennium van de 19de eeuw kreeg de gemeente Nijmegen steeds meer aanvragen om concessies voor de aanleg van tramwegen. Tot in 1898 lagen deze aanvragen bij het college van Burgemeester en Wethouders voor advies. In laatstgenoemd jaar besloot B. en W. een permanente commissie te benoemen ‘voor het onderzoek der aanvragen om concessie voor een tramlijn door de stad en om vergunning tot verlegging enz. der rails’. |}}

{{#if: De ‘Commissie voor de Tramzaken’ werd op 13 augustus 1898 opgericht en kort voor 2 december 1907 opgeheven. In het laatste jaar van haar bestaan werd zij aangeduid als ‘Raadscommissie voor Tramaangelegenheden’. De raadscommissie vergaderde circa eens per maand. Vanaf 2 december 1907 namen de drie overgebleven leden plaats in de nieuwe ‘Commissie van Bijstand voor de Electrische Bedrijven der Gemeente Nijmegen’. In latere jaren (1928, 1934 en 1935) zouden nog diverse commissies worden opgericht i.v.m. tramzaken, maar die commissies adviseerden vooral over de aanpak van de financiële problemen van het Gemeentelijk Trambedrijf Nijmegen (bijvoorbeeld de Verkeerscommissie Tramvraagstuk in 1935-1936).|

Geschiedenis

De ‘Commissie voor de Tramzaken’ werd op 13 augustus 1898 opgericht en kort voor 2 december 1907 opgeheven. In het laatste jaar van haar bestaan werd zij aangeduid als ‘Raadscommissie voor Tramaangelegenheden’. De raadscommissie vergaderde circa eens per maand. Vanaf 2 december 1907 namen de drie overgebleven leden plaats in de nieuwe ‘Commissie van Bijstand voor de Electrische Bedrijven der Gemeente Nijmegen’. In latere jaren (1928, 1934 en 1935) zouden nog diverse commissies worden opgericht i.v.m. tramzaken, maar die commissies adviseerden vooral over de aanpak van de financiële problemen van het Gemeentelijk Trambedrijf Nijmegen (bijvoorbeeld de Verkeerscommissie Tramvraagstuk in 1935-1936). |Van deze organisatie is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: De commissie adviseerde de raad niet alleen over het verlenen van concessies aan maatschappijen die voornemens zijn tramlijnen op te richten, maar toetste ook de ingediende aanvragen met betrekking tot technische aspecten zoals de tracés van de tramlijnen en de wijze van voortstuwing (paardenkracht, stoomkracht of elektriciteit).|

Taken en activiteiten

De commissie adviseerde de raad niet alleen over het verlenen van concessies aan maatschappijen die voornemens zijn tramlijnen op te richten, maar toetste ook de ingediende aanvragen met betrekking tot technische aspecten zoals de tracés van de tramlijnen en de wijze van voortstuwing (paardenkracht, stoomkracht of elektriciteit). |}}

{{#if: De raadscommissie bestond bij aanwijzing uit vijf leden van de gemeenteraad, waaronder de voorzitter. Het aantal commissieleden varieerde in de loop der jaren tussen vijf en twee.|

Organisatie

De raadscommissie bestond bij aanwijzing uit vijf leden van de gemeenteraad, waaronder de voorzitter. Het aantal commissieleden varieerde in de loop der jaren tussen vijf en twee. |}}

{{#if: {{#if:1898-1907|locatie periode::1898-1907:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Locatie

{{#if:1898-1907|locatie periode::1898-1907:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}} {{#if: |

|}} {{#if: De ‘Commissie voor de Tramzaken’ werd op 13 augustus 1898 opgericht en kort voor 2 december 1907 opgeheven. In het laatste jaar van haar bestaan werd zij aangeduid als ‘Raadscommissie voor Tramaangelegenheden’. De raadscommissie vergaderde circa eens per maand. Vanaf 2 december 1907 namen de drie overgebleven leden plaats in de nieuwe ‘Commissie van Bijstand voor de Electrische Bedrijven der Gemeente Nijmegen’. In latere jaren (1928, 1934 en 1935) zouden nog diverse commissies worden opgericht i.v.m. tramzaken, maar die commissies adviseerden vooral over de aanpak van de financiële problemen van het Gemeentelijk Trambedrijf Nijmegen (bijvoorbeeld de Verkeerscommissie Tramvraagstuk in 1935-1936).| {{#if: * Raadsverslagen 1898.

  • Streefland, W. en W. van Reen, De Gemeente Tram Nijmegen, 1986, p. 79-84.|

Bronnen

  • Raadsverslagen 1898.
  • Streefland, W. en W. van Reen, De Gemeente Tram Nijmegen, 1986, p. 79-84.

|}} |}}

{{#if: De ‘Commissie voor de Tramzaken’ werd op 13 augustus 1898 opgericht en kort voor 2 december 1907 opgeheven. In het laatste jaar van haar bestaan werd zij aangeduid als ‘Raadscommissie voor Tramaangelegenheden’. De raadscommissie vergaderde circa eens per maand. Vanaf 2 december 1907 namen de drie overgebleven leden plaats in de nieuwe ‘Commissie van Bijstand voor de Electrische Bedrijven der Gemeente Nijmegen’. In latere jaren (1928, 1934 en 1935) zouden nog diverse commissies worden opgericht i.v.m. tramzaken, maar die commissies adviseerden vooral over de aanpak van de financiële problemen van het Gemeentelijk Trambedrijf Nijmegen (bijvoorbeeld de Verkeerscommissie Tramvraagstuk in 1935-1936).|

Verantwoording

{{#if: Hylke Roodenburg|Inleiding van de toegang op het archief door Hylke Roodenburg.|}} {{#if:2010|(2010)|}}

|}}


{{#if: 1.1 Bestuursinstellingen| |}} {{#if: 8.6 Openbaar vervoer| |}} {{#if: 8.3 Spoor- en tramwegen| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}

{{#if:60| |}}