Commissie voor de Waaloverbrugging te Nijmegen
Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!
Algemene gegevens | |
---|---|
Naam : | Commissie voor de Waaloverbrugging te Nijmegen |
Andere naam (namen): |
{{#if: Raadscommissie voor de Waaloverbrugging te Nijmegen| * Andere naam::Raadscommissie voor de Waaloverbrugging te Nijmegen|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}} |
Bestaansperiode: | Beginjaar::1911 - Eindjaar::circa 1936 |
Rechtsvorm: | Rechtsvorm::Overheid |
Voorganger(s): |
{{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger1}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger2}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger3}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger4}}}]]|}} |
Opvolger(s): |
{{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger1}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger2}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger3}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger4}}}]]|}} |
Hoger orgaan: |
{{#if: | Hoger orgaan::|}} |
Archief | |
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495023%7C Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link: |}} {{#if: | Vindplaats archief:|}} | |
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495023%7C ![]() |}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495023%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}} |
{{#if: Iedereen die de Waal tussen Nijmegen en Lent wilde oversteken was tot in de late negentiende eeuw aangewezen op de veerpont. Vanaf 1879 konden treinpassagiers via de spoorbrug de rivier passeren, maar het overige verkeer moest aansluiten in de rij voor de pont.
In 1905 had zich een besloten commissie van burgers gevormd, die vanaf januari 1906 in de openbaarheid trad als de Burgerijcommissie voor de Waaloverbrugging. Zij wist de Waaloverbrugging op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen. Toch duurde het nog tot 1911 voordat de raad een eigen commissie instelde om de mogelijkheden voor de bouw van een brug te onderzoeken.|
Algemene context
Iedereen die de Waal tussen Nijmegen en Lent wilde oversteken was tot in de late negentiende eeuw aangewezen op de veerpont. Vanaf 1879 konden treinpassagiers via de spoorbrug de rivier passeren, maar het overige verkeer moest aansluiten in de rij voor de pont.
In 1905 had zich een besloten commissie van burgers gevormd, die vanaf januari 1906 in de openbaarheid trad als de Burgerijcommissie voor de Waaloverbrugging. Zij wist de Waaloverbrugging op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen. Toch duurde het nog tot 1911 voordat de raad een eigen commissie instelde om de mogelijkheden voor de bouw van een brug te onderzoeken. |}}
{{#if: Op 1 april 1911 stelde de gemeenteraad een Commissie voor de Waaloverbrugging in. Deze onderzocht drie mogelijke locaties voor de brug:
- bij de Ganzenheuvel
- bij de Lindenberg
- bij de Belvedere
De commissie beval op 25 juni 1912 in haar rapport aan te kiezen voor een brug bij de Belvedere. De raad besloot aldus op 20 juli.
Begin 1915 gaf het Rijk de vergunning af voor de bouw van de brug over de Waal bij de Belvedere, maar in de gemeentelijke politiek laaide de discussie over de geschikte locatie van de brug weer op. Op 19 mei 1917 maakte de Gemeenteraad met 13 tegen 12 stemmen het besluit van 20 juli 1912 ongedaan. De kwestie van de Waaloverbrugging bleef tot 1925 liggen. In 1927 werd het besluit tot de bouw van de brug genomen en op 16 juni 1936 vond de opening plaats.
Wanneer de commissie is opgeheven is niet bekend. De laatste stukken in het archief dateren van 1935.|
Geschiedenis
Op 1 april 1911 stelde de gemeenteraad een Commissie voor de Waaloverbrugging in. Deze onderzocht drie mogelijke locaties voor de brug:
- bij de Ganzenheuvel
- bij de Lindenberg
- bij de Belvedere
De commissie beval op 25 juni 1912 in haar rapport aan te kiezen voor een brug bij de Belvedere. De raad besloot aldus op 20 juli.
Begin 1915 gaf het Rijk de vergunning af voor de bouw van de brug over de Waal bij de Belvedere, maar in de gemeentelijke politiek laaide de discussie over de geschikte locatie van de brug weer op. Op 19 mei 1917 maakte de Gemeenteraad met 13 tegen 12 stemmen het besluit van 20 juli 1912 ongedaan. De kwestie van de Waaloverbrugging bleef tot 1925 liggen. In 1927 werd het besluit tot de bouw van de brug genomen en op 16 juni 1936 vond de opening plaats.
Wanneer de commissie is opgeheven is niet bekend. De laatste stukken in het archief dateren van 1935. |Van deze organisatie is nog geen beschrijving beschikbaar.}}
{{#if: De commissie onderzocht mogelijke locaties voor een brug en onderhield contact met diverse belanghebbende partijen, zoals Nijmeegse ondernemers, Rijkswaterstaat, de minister van Waterstaat en de Internationale Rijnvaartcommissie. Nadat de gemeenteraad voor een brug bij de Belvedere had gekozen, werd de commissie gevraagd een jury samen te stellen ter beoordeling van ingezonden brugplannen. Verder onderzocht zij de financiële aspecten van de rivieroverbrugging.|
Taken en activiteiten
De commissie onderzocht mogelijke locaties voor een brug en onderhield contact met diverse belanghebbende partijen, zoals Nijmeegse ondernemers, Rijkswaterstaat, de minister van Waterstaat en de Internationale Rijnvaartcommissie. Nadat de gemeenteraad voor een brug bij de Belvedere had gekozen, werd de commissie gevraagd een jury samen te stellen ter beoordeling van ingezonden brugplannen. Verder onderzocht zij de financiële aspecten van de rivieroverbrugging. |}}
{{#if: De commissie, bestaande uit enkele raadsleden, werd voorgezeten door de burgemeester. Daarnaast was er een technische commissie met zes leden. Bij vergaderingen was namens de technische commissie meestal één lid aanwezig.|
Organisatie
De commissie, bestaande uit enkele raadsleden, werd voorgezeten door de burgemeester. Daarnaast was er een technische commissie met zes leden. Bij vergaderingen was namens de technische commissie meestal één lid aanwezig. |}}
{{#if: {{#if:1911-circa 1936|locatie periode::1911-circa 1936:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|
Locatie
{{#if:1911-circa 1936|locatie periode::1911-circa 1936:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}}
{{#if: |
|}} {{#if: Op 1 april 1911 stelde de gemeenteraad een Commissie voor de Waaloverbrugging in. Deze onderzocht drie mogelijke locaties voor de brug:
- bij de Ganzenheuvel
- bij de Lindenberg
- bij de Belvedere
De commissie beval op 25 juni 1912 in haar rapport aan te kiezen voor een brug bij de Belvedere. De raad besloot aldus op 20 juli.
Begin 1915 gaf het Rijk de vergunning af voor de bouw van de brug over de Waal bij de Belvedere, maar in de gemeentelijke politiek laaide de discussie over de geschikte locatie van de brug weer op. Op 19 mei 1917 maakte de Gemeenteraad met 13 tegen 12 stemmen het besluit van 20 juli 1912 ongedaan. De kwestie van de Waaloverbrugging bleef tot 1925 liggen. In 1927 werd het besluit tot de bouw van de brug genomen en op 16 juni 1936 vond de opening plaats.
Wanneer de commissie is opgeheven is niet bekend. De laatste stukken in het archief dateren van 1935.| {{#if: * De Gelderlander, 16 juni 1936.|
Bronnen
- De Gelderlander, 16 juni 1936.
|}} |}}
{{#if: Op 1 april 1911 stelde de gemeenteraad een Commissie voor de Waaloverbrugging in. Deze onderzocht drie mogelijke locaties voor de brug:
- bij de Ganzenheuvel
- bij de Lindenberg
- bij de Belvedere
De commissie beval op 25 juni 1912 in haar rapport aan te kiezen voor een brug bij de Belvedere. De raad besloot aldus op 20 juli.
Begin 1915 gaf het Rijk de vergunning af voor de bouw van de brug over de Waal bij de Belvedere, maar in de gemeentelijke politiek laaide de discussie over de geschikte locatie van de brug weer op. Op 19 mei 1917 maakte de Gemeenteraad met 13 tegen 12 stemmen het besluit van 20 juli 1912 ongedaan. De kwestie van de Waaloverbrugging bleef tot 1925 liggen. In 1927 werd het besluit tot de bouw van de brug genomen en op 16 juni 1936 vond de opening plaats.
Wanneer de commissie is opgeheven is niet bekend. De laatste stukken in het archief dateren van 1935.|
Verantwoording
{{#if: Hylke Roodenburg|Inleiding van de toegang op het archief door Hylke Roodenburg.|}} {{#if:2018|(2018)|}}
|}}
{{#if: 1.1 Bestuursinstellingen| |}}
{{#if: 8.1 Verkeerswegen| |}}
{{#if: | [[Categorie:]] |}}
{{#if: | [[Categorie:]] |}}