Creutzberg, L.G.Th.

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Creutzberg, L.G.Th.
Andere naam (namen):

{{#if: Lodewijk Gerard Theodoor (Loed) Creutzberg| * Andere naam::Lodewijk Gerard Theodoor (Loed) Creutzberg|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Geboortedatum: Geboortedatum::12-18-1920
Overlijdensdatum: Overlijdensdatum::07-28-1945
Persoonsarchief
{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2280685213%7C Het archief/de collectie van deze persoon is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2280685213%7C
|}}{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2280685213%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: |

Algemene context

|}}

{{#if: Loed was de tweede zoon van ds. Jelis Jan Creutzberg en F.N. Creutzberg-Van Stein Callenfels. Na de demobilisatie in 1940 kwam Loed in het verzet terecht, eerst in Amsterdam, maar daarover is nog weinig bekend. Sinds april 1943 was hij ondergedoken bij dr. Bruins te Doornspijk omdat hij door de bezettende macht werd gezocht. Daar in de noordelijke Veluwe en met name in Nunspeet en Doornspijk raakte hij al snel opnieuw en intensief bij het verzet betrokken. Hij verspreidde illegale bladen (o.a. Trouw), plaatste onderduikers, organiseerde op grote schaal bonkaarten (o.a. overval op distributiekantoor te Wezep), vervoerde gestrande geallieerde vliegers en nam als KP-commandant actief deel aan de spoorwegsabotage en het vervoer van munitie en wapens. Na september 1944 werd hij in de noordelijke Veluwe commandant bij de Stoottroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten. Maar nauwelijks was dat gebied bevrijd (rond 19 april 1945) of Loed spoedde zich naar het eerder bevrijde Zuiden. Daar meldde hij zich aan als oorlogsvrijwilliger. Dankzij zijn verdiensten in de illegaliteit werd hij snel toegelaten tot de vliegeropleiding van de Royal Air Force (RAF) en op 15 mei schreef hij vanuit Engeland zijn eerste enthousiaste brief naar Nijmegen. Al snel werd hij gestationeerd in de omgeving van Wolverhampton. Daar maakte hij als leerling-vlieger ook zijn eerste vlucht. Loeds vliegeniersdroom was dus toch nog uitgekomen. Des te tragischer was het dat hij geheel onverwacht op 28 juli 1945 in de buurt van zijn basis in Wolverhampton om het leven kwam doordat een vrachtauto bij een inhaalmanoeuvre Loed op zijn fiets van de weg reed. Hij werd op de Borough Cemetery van Wolverhampton begraven.

Zie ook de website Oorlogsdoden Nijmegen|

Levensloop

Loed was de tweede zoon van ds. Jelis Jan Creutzberg en F.N. Creutzberg-Van Stein Callenfels. Na de demobilisatie in 1940 kwam Loed in het verzet terecht, eerst in Amsterdam, maar daarover is nog weinig bekend. Sinds april 1943 was hij ondergedoken bij dr. Bruins te Doornspijk omdat hij door de bezettende macht werd gezocht. Daar in de noordelijke Veluwe en met name in Nunspeet en Doornspijk raakte hij al snel opnieuw en intensief bij het verzet betrokken. Hij verspreidde illegale bladen (o.a. Trouw), plaatste onderduikers, organiseerde op grote schaal bonkaarten (o.a. overval op distributiekantoor te Wezep), vervoerde gestrande geallieerde vliegers en nam als KP-commandant actief deel aan de spoorwegsabotage en het vervoer van munitie en wapens. Na september 1944 werd hij in de noordelijke Veluwe commandant bij de Stoottroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten. Maar nauwelijks was dat gebied bevrijd (rond 19 april 1945) of Loed spoedde zich naar het eerder bevrijde Zuiden. Daar meldde hij zich aan als oorlogsvrijwilliger. Dankzij zijn verdiensten in de illegaliteit werd hij snel toegelaten tot de vliegeropleiding van de Royal Air Force (RAF) en op 15 mei schreef hij vanuit Engeland zijn eerste enthousiaste brief naar Nijmegen. Al snel werd hij gestationeerd in de omgeving van Wolverhampton. Daar maakte hij als leerling-vlieger ook zijn eerste vlucht. Loeds vliegeniersdroom was dus toch nog uitgekomen. Des te tragischer was het dat hij geheel onverwacht op 28 juli 1945 in de buurt van zijn basis in Wolverhampton om het leven kwam doordat een vrachtauto bij een inhaalmanoeuvre Loed op zijn fiets van de weg reed. Hij werd op de Borough Cemetery van Wolverhampton begraven.

Zie ook de website Oorlogsdoden Nijmegen |Van dit persoon is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: |

Beroep en activiteiten

|}}

{{#if: |

Familie

|}}

{{#if: |

Woonplaats(en)

|}}

{{#if: Loed was de tweede zoon van ds. Jelis Jan Creutzberg en F.N. Creutzberg-Van Stein Callenfels. Na de demobilisatie in 1940 kwam Loed in het verzet terecht, eerst in Amsterdam, maar daarover is nog weinig bekend. Sinds april 1943 was hij ondergedoken bij dr. Bruins te Doornspijk omdat hij door de bezettende macht werd gezocht. Daar in de noordelijke Veluwe en met name in Nunspeet en Doornspijk raakte hij al snel opnieuw en intensief bij het verzet betrokken. Hij verspreidde illegale bladen (o.a. Trouw), plaatste onderduikers, organiseerde op grote schaal bonkaarten (o.a. overval op distributiekantoor te Wezep), vervoerde gestrande geallieerde vliegers en nam als KP-commandant actief deel aan de spoorwegsabotage en het vervoer van munitie en wapens. Na september 1944 werd hij in de noordelijke Veluwe commandant bij de Stoottroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten. Maar nauwelijks was dat gebied bevrijd (rond 19 april 1945) of Loed spoedde zich naar het eerder bevrijde Zuiden. Daar meldde hij zich aan als oorlogsvrijwilliger. Dankzij zijn verdiensten in de illegaliteit werd hij snel toegelaten tot de vliegeropleiding van de Royal Air Force (RAF) en op 15 mei schreef hij vanuit Engeland zijn eerste enthousiaste brief naar Nijmegen. Al snel werd hij gestationeerd in de omgeving van Wolverhampton. Daar maakte hij als leerling-vlieger ook zijn eerste vlucht. Loeds vliegeniersdroom was dus toch nog uitgekomen. Des te tragischer was het dat hij geheel onverwacht op 28 juli 1945 in de buurt van zijn basis in Wolverhampton om het leven kwam doordat een vrachtauto bij een inhaalmanoeuvre Loed op zijn fiets van de weg reed. Hij werd op de Borough Cemetery van Wolverhampton begraven.

Zie ook de website Oorlogsdoden Nijmegen| {{#if: |

Bronnen

|}} |}}

{{#if: Loed was de tweede zoon van ds. Jelis Jan Creutzberg en F.N. Creutzberg-Van Stein Callenfels. Na de demobilisatie in 1940 kwam Loed in het verzet terecht, eerst in Amsterdam, maar daarover is nog weinig bekend. Sinds april 1943 was hij ondergedoken bij dr. Bruins te Doornspijk omdat hij door de bezettende macht werd gezocht. Daar in de noordelijke Veluwe en met name in Nunspeet en Doornspijk raakte hij al snel opnieuw en intensief bij het verzet betrokken. Hij verspreidde illegale bladen (o.a. Trouw), plaatste onderduikers, organiseerde op grote schaal bonkaarten (o.a. overval op distributiekantoor te Wezep), vervoerde gestrande geallieerde vliegers en nam als KP-commandant actief deel aan de spoorwegsabotage en het vervoer van munitie en wapens. Na september 1944 werd hij in de noordelijke Veluwe commandant bij de Stoottroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten. Maar nauwelijks was dat gebied bevrijd (rond 19 april 1945) of Loed spoedde zich naar het eerder bevrijde Zuiden. Daar meldde hij zich aan als oorlogsvrijwilliger. Dankzij zijn verdiensten in de illegaliteit werd hij snel toegelaten tot de vliegeropleiding van de Royal Air Force (RAF) en op 15 mei schreef hij vanuit Engeland zijn eerste enthousiaste brief naar Nijmegen. Al snel werd hij gestationeerd in de omgeving van Wolverhampton. Daar maakte hij als leerling-vlieger ook zijn eerste vlucht. Loeds vliegeniersdroom was dus toch nog uitgekomen. Des te tragischer was het dat hij geheel onverwacht op 28 juli 1945 in de buurt van zijn basis in Wolverhampton om het leven kwam doordat een vrachtauto bij een inhaalmanoeuvre Loed op zijn fiets van de weg reed. Hij werd op de Borough Cemetery van Wolverhampton begraven.

Zie ook de website Oorlogsdoden Nijmegen|

Verantwoording

Inleiding van de toegang op het archief {{#if: R. van de Giessen|door R. van de Giessen.|.}} {{#if:2017|(2017)|}} |}}

{{#if: 5.5 Tweede Wereldoorlog| |}} {{#if: 11 Families en personen| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}


{{#if:Persoon||}}

{{#if:2873| |}}