Diesen, G. van

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Diesen, G. van
Andere naam (namen):

{{#if: Gerrit van Diesen| * Andere naam::Gerrit van Diesen|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Geboortedatum: Geboortedatum::1826/05/21
Overlijdensdatum: Overlijdensdatum::1916/04/05
Persoonsarchief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495315%7C Het archief/de collectie van deze persoon is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495315%7C Icoon archief.png
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126495315%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: |

Algemene context

|}}

{{#if: ====Begin van zijn loopbaan==== Van Diesen, geboren in Den Haag, studeerde aan de Koninklijke Academie in Delft en ging na het behalen van zijn diploma in 1848 als civiel ingenieur aan het werk bij het ministerie van Waterstaat. Vanaf 1858 bestudeerde hij de mogelijkheden tot overbrugging van de grote rivieren. Hij werd in 1860 belast met het ontwerp van de spoorbrug over de Lek bij Culemborg. De brug had bij de oplevering in 1868 de langste overspanning van Europa.

Van Diesen in Nijmegen

In maart 1865 vroeg de gemeenteraad van Nijmegen aan de Waterstaat onderzoek te doen naar de oorzaken verzakkingen van de Waalkade en de maatregelen die daartegen waren te nemen. Van Diesen en zijn collega L.A. Reuvens brachten van hun onderzoek verslag uit in december.

Later carrière

Van Diesen maakte verder carrière bij Waterstaat: in 1874 werd hij hoofdingenieur in Zeeland, in 1881 werd hij overgeplaatst naar het district van de Maas en de Merwede. Hij werd in 1886 verantwoordelijk voor het beheer van alle rivieren in Nederland, twee jaar later werd hij inspecteur van de Waterstaat en in 1892 hoofdinspecteur. Hiernaast was hij actief voor de Akademie van Wetenschappen en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs. Voor zijn werk kreeg hij diverse onderscheidingen.

Op 89-jarige leeftijd kwam Van Diesen in zijn geboortestad te overlijden.|

Levensloop

Begin van zijn loopbaan

Van Diesen, geboren in Den Haag, studeerde aan de Koninklijke Academie in Delft en ging na het behalen van zijn diploma in 1848 als civiel ingenieur aan het werk bij het ministerie van Waterstaat. Vanaf 1858 bestudeerde hij de mogelijkheden tot overbrugging van de grote rivieren. Hij werd in 1860 belast met het ontwerp van de spoorbrug over de Lek bij Culemborg. De brug had bij de oplevering in 1868 de langste overspanning van Europa.

Van Diesen in Nijmegen

In maart 1865 vroeg de gemeenteraad van Nijmegen aan de Waterstaat onderzoek te doen naar de oorzaken verzakkingen van de Waalkade en de maatregelen die daartegen waren te nemen. Van Diesen en zijn collega L.A. Reuvens brachten van hun onderzoek verslag uit in december.

Later carrière

Van Diesen maakte verder carrière bij Waterstaat: in 1874 werd hij hoofdingenieur in Zeeland, in 1881 werd hij overgeplaatst naar het district van de Maas en de Merwede. Hij werd in 1886 verantwoordelijk voor het beheer van alle rivieren in Nederland, twee jaar later werd hij inspecteur van de Waterstaat en in 1892 hoofdinspecteur. Hiernaast was hij actief voor de Akademie van Wetenschappen en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs. Voor zijn werk kreeg hij diverse onderscheidingen.

Op 89-jarige leeftijd kwam Van Diesen in zijn geboortestad te overlijden. |Van dit persoon is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: Civiel ingenieur|

Beroep en activiteiten

Civiel ingenieur |}}

{{#if: |

Familie

|}}

{{#if: {{#if:-|locatie periode::-:|}}plaatsnaam::Den Haag adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Woonplaats(en)

{{#if:-|locatie periode::-:|}}plaatsnaam::Den Haag adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}}

{{#if: ====Begin van zijn loopbaan==== Van Diesen, geboren in Den Haag, studeerde aan de Koninklijke Academie in Delft en ging na het behalen van zijn diploma in 1848 als civiel ingenieur aan het werk bij het ministerie van Waterstaat. Vanaf 1858 bestudeerde hij de mogelijkheden tot overbrugging van de grote rivieren. Hij werd in 1860 belast met het ontwerp van de spoorbrug over de Lek bij Culemborg. De brug had bij de oplevering in 1868 de langste overspanning van Europa.

Van Diesen in Nijmegen

In maart 1865 vroeg de gemeenteraad van Nijmegen aan de Waterstaat onderzoek te doen naar de oorzaken verzakkingen van de Waalkade en de maatregelen die daartegen waren te nemen. Van Diesen en zijn collega L.A. Reuvens brachten van hun onderzoek verslag uit in december.

Later carrière

Van Diesen maakte verder carrière bij Waterstaat: in 1874 werd hij hoofdingenieur in Zeeland, in 1881 werd hij overgeplaatst naar het district van de Maas en de Merwede. Hij werd in 1886 verantwoordelijk voor het beheer van alle rivieren in Nederland, twee jaar later werd hij inspecteur van de Waterstaat en in 1892 hoofdinspecteur. Hiernaast was hij actief voor de Akademie van Wetenschappen en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs. Voor zijn werk kreeg hij diverse onderscheidingen.

Op 89-jarige leeftijd kwam Van Diesen in zijn geboortestad te overlijden.| {{#if: * Wikipedia.nl.

  • Veenendaal jr., A.J., ‘Diesen, Gerrit van (1826-1916)’, in: Biografisch Woordenboek van Nederland.|

Bronnen

  • Veenendaal jr., A.J., ‘Diesen, Gerrit van (1826-1916)’, in: Biografisch Woordenboek van Nederland.

|}} |}}

{{#if: ====Begin van zijn loopbaan==== Van Diesen, geboren in Den Haag, studeerde aan de Koninklijke Academie in Delft en ging na het behalen van zijn diploma in 1848 als civiel ingenieur aan het werk bij het ministerie van Waterstaat. Vanaf 1858 bestudeerde hij de mogelijkheden tot overbrugging van de grote rivieren. Hij werd in 1860 belast met het ontwerp van de spoorbrug over de Lek bij Culemborg. De brug had bij de oplevering in 1868 de langste overspanning van Europa.

Van Diesen in Nijmegen

In maart 1865 vroeg de gemeenteraad van Nijmegen aan de Waterstaat onderzoek te doen naar de oorzaken verzakkingen van de Waalkade en de maatregelen die daartegen waren te nemen. Van Diesen en zijn collega L.A. Reuvens brachten van hun onderzoek verslag uit in december.

Later carrière

Van Diesen maakte verder carrière bij Waterstaat: in 1874 werd hij hoofdingenieur in Zeeland, in 1881 werd hij overgeplaatst naar het district van de Maas en de Merwede. Hij werd in 1886 verantwoordelijk voor het beheer van alle rivieren in Nederland, twee jaar later werd hij inspecteur van de Waterstaat en in 1892 hoofdinspecteur. Hiernaast was hij actief voor de Akademie van Wetenschappen en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs. Voor zijn werk kreeg hij diverse onderscheidingen.

Op 89-jarige leeftijd kwam Van Diesen in zijn geboortestad te overlijden.|

Verantwoording

Inleiding van de toegang op het archief {{#if: Hylke Roodenburg|door Hylke Roodenburg.|.}} {{#if:2020|(2020)|}} |}}

{{#if: 11 Families en personen| |}} {{#if: 07 Waterstaat| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}


{{#if:Persoon||}}

{{#if:294| |}}