header wiki – Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Enquête

Uit Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Ga naar: navigatie, zoeken
Geschiedenis Vierdaagse
Logovierdaagse.png
startpagina
Alles over de geschiedenis van de Vierdaage in het Digitale Huis van de Nijmeegse Geschiedenis Lees verder>>>

Bron: Regionaal Archief Nijmegen

"Wij zullen doorgaan" verkondigen deze individuele wandelaars bij hun intocht op de vierde dag van de 70e Vierdaagse. (1986)

Tijdens de 70e Vierdaagse in 1986 is voor het eerst in de geschiedenis van de KNBLO een enquête onder de deelnemers gehouden, waarbij vragen moesten worden beantwoord over onder meer verrichte training, de gebruikte wandelschoenen, rustgewoonten en stadsbezoek op de avonden.

De hamvraag was echter: ,,Waarom loopt u de Vierdaagse?", want als de lange rijen wandelaars voorbij trekken is het toch fascinerend enig inzicht te hebben in de motivaties die de deelnemers naar Nijmegen leiden. Voor deze vraag stond op het enquêteformulier als motiverende redenen afgedrukt:

  • gezondheid in het algemeen
  • genieten van de natuur
  • uitdaging voor zichzelf
  • gezelligheid met anderen
  • het avontuur
  • andere motieven.

Men kon de volgende mogelijkheden aankruisen: zeer belangrijk, belangrijk, minder belangrijk, onbelangrijk.

Van de 6000 door de bond uitgereikte enquêteformulieren aan de deelnemers die voor de eerste keer aanwezig waren, kwamen er 26 14 terug van 1530 mannen en van 1084 vrouwen. Het antwoord op de eerste vraag (waarom men naar Nijmegen kwam) was voor de organisatoren zeer verrassend. Niet de zorg voor de gezondheid, niet de liefde voor de natuur en niet de communicatie was het belangrijkste, maar wel de UITDAGING VOOR ZICHZELF, aldus het oordeel van 65,3% van de mannen en 61,9% van de vrouwen.

Verantwoording[bewerken]

De tekst van dit artikel is overgenomen uit het boek De Wereld wandelt uit 1991.



KENNISBANK
Verder graven in de historie van stad en omgeving
FACEBOOK
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van het Huis
EDUCATIE
Projecten en maatwerk voor het onderwijs
VERHALEN
Verteld verleden