header wiki – Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Gemeente Nijmegen 1985-2011

Uit Huis van de Nijmeegse geschiedenis

Ga naar: navigatie, zoeken

1985-1998: dienstenmodel[bewerken]

Op 1 januari 1985 voerde de gemeente Nijmegen een reorganisatie door die bepalend was voor de structuur van het ambtelijk apparaat tot aan de volgende grote reorganisatie op 1 januari 2012. Voor de overheidstaken werden nieuwe diensten gevormd waarin beleidsuitvoering en beleidsvoorbereiding waren samengebracht. De secretarie bleef nog tot 1992 bestaan, maar vervulde uitsluitend een regisserende en bestuursondersteunende rol en beperkte zich verder tot het bijhouden van de registers van de burgerlijke stand en het bevolkingsregister. De gemeentelijke bedrijven werden vanaf 1985 verzelfstandigd.

Zoeken in het archief van de Secretarie Gemeente Nijmegen over de periode 1985-1991 in de Digitale Studiezaal.

De gemeentelijke diensten en bedrijven in de periode 1985-1998 waren:

1999-2011: directiemodel[bewerken]

Per 1 januari 1999 werden de diensten opgeheven en voor het dienstenmodel kwam een directiemodel in de plaats. Tot 2012 bestond het gemeentelijk apparaat uit de volgende directies:

  • Bestuur en Organisatie (1999-2005)
  • Bestuursstaf (2006-2007)
  • Concernstaf (2006-2007)
  • Concern (2008-2011)
  • Algemeen (2006-2011)
  • Wijkaanpak en Leefbaarheid (1999-2003)
  • Strategie en Projecten (1999-2003)
  • Wijk en Stad (2003-2011)
  • Brandweer (1999-2011)
  • Grondgebied (1999-2011)
  • Stadsbedrijven (1999-2011)
  • Inwoners (1999-2011)

De archieven van de directies zijn nog niet naar het Regionaal Archief Nijmegen overgebracht.

KENNISBANK
Verder graven in de historie van stad en omgeving
FACEBOOK
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van het Huis
EDUCATIE
Projecten en maatwerk voor het onderwijs
VERHALEN
Verteld verleden