Algemene gegevens | |
---|---|
Naam : | Gemeentediensten Nijmegen |
Andere naam (namen): |
|
Bestaansperiode: | 1929 - 1950 |
Rechtsvorm: | |
Voorganger(s): |
|
Opvolger(s): |
|
Hoger orgaan: |
|
Archief | |
Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link: | |
![]() Naar beschrijving archief |
Op 22 augustus 1928 besloot de gemeenteraad op voorstel van Burgemeester en Wethouders tot de instelling van de betrekking van ‘boekhouder van Gemeentediensten’. Op 1 januari 1929 trad de eerste boekhouder in dienst en was de nieuwe organisatie Gemeentediensten een feit. Vanaf dat moment werden door de boekhouder de financiële administraties bijgehouden van de volgende gemeentelijke diensten en bedrijven: Gemeentewerken, Plantsoenen en Bosbeheer, het Veer, het Woningbedrijf, het Grondbedrijf, de Centrale keuken. Tien jaar later, in 1939, verrichtte Gemeentediensten ook administratieve werkzaamheden voor de werkverschaffing, de Centrale Werkplaats voor jeugdige werklozen en de stichting ‘Stadspark de Goffert’. Het Veer was als dienst verdwenen na de opening van de Waalbrug in 1936.
Kort na de Duitse inval van 1940 verhuisde het kantoor van Gemeentediensten tijdelijk naar de benedenverdieping van de school voor Uitgebreid Lager Onderwijs op de hoek Bijleveldsingel-Prins Hendrikstraat, maar snel keerde het terug naar het Valkhof. In 1943 werd het kantoor van de boekhouder verplaatst naar het stadhuis. Nadat dat gebouw bij de bevrijding in september 1944 in vlammen was opgegaan vond Gemeentediensten tijdelijk onderdak in het Albertinumklooster. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog kwamen de administratie van de Centrale Garage, de Puinruiming – na de verwoestingen in 1944-1945 –, herstelwerkzaamheden voor de Heidemij in het kader van de Dienst Uitvoering van Werken (DUW) en de Sociale Werkvoorziening bij het takenpakket van Gemeentediensten.
Per 1 januari 1951 werd Gemeentediensten opgeheven. De administratie van het Woningbedrijf en andere diensten werd overgenomen door de afdeling Administratie van de Dienst Publieke Werken en Volkshuisvesting.
Het verrichten van de financiële administratie van gemeentelijke diensten en bedrijven.
In 1929 waren zeven personen voor de gemeentediensten werkzaam: een boekhouder, een adjunct-commies, een klerk eerste klas, drie klerken tweede klas en een klerk derde klas. Tien jaar later was de dienst wat uitgebreid en werd het personeelsbestand gevormd door een boekhouder, twee adjunct-commiezen eerste klas, vier adjunct-commiezen, een klerk eerste klas en drie administratieve arbeidskrachten op arbeidscontract.
1929-1940, circa 1941-1943:Nijmegen Valkhof 12 locatie in googlemaps
1940-circa 1941:Nijmegen Bijleveldsingel 17 locatie in googlemaps
1943-1945:Nijmegen Nieuwstraat 2 en 6 locatie in googlemaps
1945-1950:Nijmegen Van der Brugghenstraat 5 locatie in googlemaps
Inleiding van de toegang op het archief door T. de Mol, H. Roodenburg. (2017)