Gemeentelijke Accountantsdienst

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Gemeentelijke Accountantsdienst
Andere naam (namen):

{{#if: Gemeente Accountantsdienst| * Andere naam::Gemeente Accountantsdienst|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Bestaansperiode: Beginjaar::1953 - Eindjaar::1993
Rechtsvorm: Rechtsvorm::
Voorganger(s):

{{#if: Controledienst der Gemeentefinanciën| * opvolger van::Controledienst der Gemeentefinanciën|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger2}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger3}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger4}}}]]|}}

Opvolger(s):

{{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger1}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger2}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger3}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger4}}}]]|}}

Hoger orgaan:

{{#if: | Hoger orgaan::|}}

Archief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126482718%7C Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126482718%7C Icoon archief.png
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126482718%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: De boekhouding van de gemeente Nijmegen werd tot in 1953 gecontroleerd door de Controledienst der Gemeentefinanciën. Met de wijziging van de Gemeentewet in 1950 veranderden de voorschriften voor de controle op het financiële beheer en de boekhouding van gemeenten. Om deze wijzigingen door te voeren in de gemeentelijke organisatie stelde de Nijmeegse gemeenteraad op 26 augustus 1953 de Verordening betreffende de Gemeente Accountantsdienst vast.|

Algemene context

De boekhouding van de gemeente Nijmegen werd tot in 1953 gecontroleerd door de Controledienst der Gemeentefinanciën. Met de wijziging van de Gemeentewet in 1950 veranderden de voorschriften voor de controle op het financiële beheer en de boekhouding van gemeenten. Om deze wijzigingen door te voeren in de gemeentelijke organisatie stelde de Nijmeegse gemeenteraad op 26 augustus 1953 de Verordening betreffende de Gemeente Accountantsdienst vast. |}}

{{#if: Met het vaststellen van de verordening werd per 1 augustus van dat jaar de Gemeente Accountantsdienst opgericht. Aan het hoofd stond de controleur der gemeentefinanciën, onder hem vielen in 1963 zes personeelsleden. Het aantal medewerkers breidde zich gestaag uit, naar zestien in 1972 en achttien in 1982.

Op 2 maart 1993 besloot het college van Burgemeester en Wethouders de dienst te privatiseren. De controle op de boekhouding werd per 1 juli van dat jaar uitbesteed aan accountantsbureau Moret Ernst & Young, dat een deel van de medewerkers van de gemeentelijke dienst overnam.|

Geschiedenis

Met het vaststellen van de verordening werd per 1 augustus van dat jaar de Gemeente Accountantsdienst opgericht. Aan het hoofd stond de controleur der gemeentefinanciën, onder hem vielen in 1963 zes personeelsleden. Het aantal medewerkers breidde zich gestaag uit, naar zestien in 1972 en achttien in 1982.

Op 2 maart 1993 besloot het college van Burgemeester en Wethouders de dienst te privatiseren. De controle op de boekhouding werd per 1 juli van dat jaar uitbesteed aan accountantsbureau Moret Ernst & Young, dat een deel van de medewerkers van de gemeentelijke dienst overnam. |Van deze organisatie is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: De dienst deed de administratieve controle op de jaarrekeningen van de gemeente, de gemeentelijke diensten en bedrijven en alle andere aan de gemeente verbonden instellingen.|

Taken en activiteiten

De dienst deed de administratieve controle op de jaarrekeningen van de gemeente, de gemeentelijke diensten en bedrijven en alle andere aan de gemeente verbonden instellingen. |}}

{{#if: De dienst bestond in 1963 uit een hoofd, een referendaris, een hoofdcommies, twee adjunct-commiezen eerste klasse en een adjunct-commies. In 1990 waren er drie controleteams, die afzonderlijke afdelingen vormden.|

Organisatie

De dienst bestond in 1963 uit een hoofd, een referendaris, een hoofdcommies, twee adjunct-commiezen eerste klasse en een adjunct-commies. In 1990 waren er drie controleteams, die afzonderlijke afdelingen vormden. |}}

{{#if: {{#if:1953-1972|locatie periode::1953-1972:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Nieuwstraat 2 en 6 {{#if:51.846639,5.865907|locatie in googlemaps|}}

{{#if:1972-1986|locatie periode::1972-1986:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Passage Molenpoort 5 {{#if:51.844313,5.863666|locatie in googlemaps|}}

{{#if:1986-1993|locatie periode::1986-1993:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Groenewoudseweg 275 {{#if:51.829238,5.867328|locatie in googlemaps|}}
|

Locatie

{{#if:1953-1972|locatie periode::1953-1972:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Nieuwstraat 2 en 6 {{#if:51.846639,5.865907|locatie in googlemaps|}}

{{#if:1972-1986|locatie periode::1972-1986:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Passage Molenpoort 5 {{#if:51.844313,5.863666|locatie in googlemaps|}}

{{#if:1986-1993|locatie periode::1986-1993:|}}plaatsnaam::Nijmegen adres::Groenewoudseweg 275 {{#if:51.829238,5.867328|locatie in googlemaps|}}
|}} {{#if: |

|}} {{#if: Met het vaststellen van de verordening werd per 1 augustus van dat jaar de Gemeente Accountantsdienst opgericht. Aan het hoofd stond de controleur der gemeentefinanciën, onder hem vielen in 1963 zes personeelsleden. Het aantal medewerkers breidde zich gestaag uit, naar zestien in 1972 en achttien in 1982.

Op 2 maart 1993 besloot het college van Burgemeester en Wethouders de dienst te privatiseren. De controle op de boekhouding werd per 1 juli van dat jaar uitbesteed aan accountantsbureau Moret Ernst & Young, dat een deel van de medewerkers van de gemeentelijke dienst overnam.| {{#if: * Nabuurs, N., Lokaal bestuur en gemeentelijke overheid te Nijmegen, 1945-1984, Gemeentearchief Nijmegen, 1996.

  • RAN, Archief Bestuursdienst Gemeente Nijmegen, inventarisnummer 587.|

Bronnen

  • Nabuurs, N., Lokaal bestuur en gemeentelijke overheid te Nijmegen, 1945-1984, Gemeentearchief Nijmegen, 1996.
  • RAN, Archief Bestuursdienst Gemeente Nijmegen, inventarisnummer 587.

|}} |}}

{{#if: Met het vaststellen van de verordening werd per 1 augustus van dat jaar de Gemeente Accountantsdienst opgericht. Aan het hoofd stond de controleur der gemeentefinanciën, onder hem vielen in 1963 zes personeelsleden. Het aantal medewerkers breidde zich gestaag uit, naar zestien in 1972 en achttien in 1982.

Op 2 maart 1993 besloot het college van Burgemeester en Wethouders de dienst te privatiseren. De controle op de boekhouding werd per 1 juli van dat jaar uitbesteed aan accountantsbureau Moret Ernst & Young, dat een deel van de medewerkers van de gemeentelijke dienst overnam.|

Verantwoording

{{#if: T. de Mol en H. Roodenburg|Inleiding van de toegang op het archief door T. de Mol en H. Roodenburg.|}} {{#if:1994 en 2017|(1994 en 2017)|}}

|}}


{{#if: 1.1 Bestuursinstellingen| |}} {{#if: Diensten en bedrijven| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}

{{#if:833| |}}