Groene Balkon
Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!
|
Er waren al vanaf 1938 plannen om de Benedenstad te saneren. In 1936 kwam de Waalbrug gereed, waardoor het doorgaand verkeer niet meer door dit deel van de stad hoefde en het verkrotte en verpauperde gebied nog verder in verval zou geraken. Er werd een voorzichtige aanvang met de sloop gemaakt, maar wegens een door de Duitse bezetter afgekondigde bouwstop kwam verder niets terecht van de plannen. Die werden pas weer in 1954 tevoorschijn gehaald. Het Groene Balkonplan voorzag in de aanleg van een grote keermuur die de hoogteverschillen in de benedenstad zou overbruggen: het middeleeuwse stratenplan met zijn nauwe steile straatjes moest daarbij plaats maken voor een moderne, ruim opgezette wijk met veel groen. Achter de keermuur werd als opvulling onder andere puin van het bombardement in 1944 gestort. Het bouwen van die acht meter hoge muur had helaas tot gevolg dat dit deel van de stad voor goed zijn historische en schilderachtige aanblik verloor. Wegens de vele protesten hiertegen, werd dit omstreden werkverschaffingproject dan ook uiteindelijk maar ten dele uitgevoerd. Om de verbinding tussen de bovenstad en de Waalkade te verbeteren, werden in 1988 de Veerpoorttrappen naar de Lindenberg aangelegd, op de plek waar ooit de 'stikste' (steilste) straat van Nijmegen lag.
Verantwoording
Tekst van een informatieblad voor het Informatiecentrum over "Nijmegen omarmt de Waal"
Commentaar
<comments hideForm="false"/> of, lees de overige commentaren ...