| |
---|---|
Startpagina Voortgezet onderwijs | |
Algemene gegevens | |
Naam : | Maaswaal College |
Andere naam (namen): |
|
Bestaansperiode: | 1993 - 2007 |
Rechtsvorm: | Stichting |
Voorganger(s): |
|
Opvolger(s): |
|
Hoger orgaan: |
|
Archief | |
Vindplaats archief: | |
Het archief van deze organisatie is nog niet ondergebracht in het Regionaal Archief Nijmegen |
De beide decennia rond de eeuwwisseling waren de hoogtijdagen van bestuurlijke en organisatorische fusies in het voortgezet onderwijs. Deels hoopte men hiermee meer efficiency en kwaliteitsverbetering te bereiken, deels was het ook een reactie op teruglopende leerlingenaantallen. In 1993 ontstond zo in Nijmegen-West en Wijchen het interconfessionele Maaswaal College door een fusie van het Dukenburg College, de Christelijke Scholengemeenschap De Klokkenberg en de Scholengemeenschap Wijchen.
De locatie van het voormalige Dukenburg College aan de Streekweg was in de opzet van het nieuwe Maaswaal College bedoeld voor mavo- (vanaf 1999 vmbo-t-) en vbo- (vanaf 1999 vmbo-) leerlingen. Leerlingen van de Klokkenberg en Oosterweg in Wijchen verhuisden in 1994 en 1995 ook (deels) naar de Streekweg. Vanwege onder meer het ontbreken van vaklokalen moest de school flink worden verbouwd. De havo- en vwo-afdelingen van het Maaswaal College kwamen in Wijchen. De Nijmeegse vestiging maakte in 2007 met het Lindenholt College, de vmbo-t afdeling van het Dominicus College en de Technische School Jonkerbosch deel uit van een fusie, die leidde tot de oprichting van het Mondial College.
Zie ook het artikel over het Maaswaal College Wijchen.
Het Maaswaal College was een interconfessionele school. Het bestuur werd tot 2002 gevormd door de Stichting Interconfessioneel Voortgezet Onderwijs in Nijmegen en Wijchen (STIVO). Daarna vormde de nieuw opgerichte Alliantie Voortgezet Onderwijs, waaronder inmiddels 7 scholengemeenschappen in stad en regio vallen, het bestuur.
1993-2007:Nijmegen Streekweg 21 locatie in googlemaps
Inleiding van de toegang op het archief door Willem Poelhekke. (2017)