header wiki – Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Spoorbrug

Uit Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Ga naar: navigatie, zoeken

Bron: Regionaal Archief Nijmegen

De Spoorbrug, gezien vanaf de Waalkade (1910)

Met de bouw van de spoorbrug werd in 1875 begonnen en op 15 juni 1879 reed de eerste trein er overheen. Daarmee was Nijmegen de laatste grote stad in Nederland die aansluiting op het nationale spoorwegennet kreeg. Verder had Nijmegen nu voor het eerst een vaste verbinding met de Over-Betuwe. De brug had oorspronkelijk twee op kastelen lijkende identieke, gespiegelde bruggenhoofden waarvan dat aan de aan de Nijmeegse zijde nog bestaat (deels gerestaureerd, deels verbouwd bij de aanleg van de fietsbrug in 2004). Op 10 mei 1940 werd de middelste boog van de brug opgeblazen. De brug werd hersteld en in november van hetzelfde jaar weer in gebruik genomen. Op 28 september 1944 bevestigden Duitse duikers explosieven aan een brugpijler en werd de middelste boog wederom opgeblazen. De schade werd hersteld en vanaf 1 augustus 1945 konden er weer treinen overheen. Later werden de twee ver in de rivier vooruitstekende pijlers te gevaarlijk voor de toenemende scheepvaart op de Waal en in 1983-1984 werden de drie bogen vervangen door één grote boog, die met zijn 235 meter ongeveer dezelfde overspanning heeft als de in 1936 gebouwde Waalbrug.

Locatie in google-maps (nieuw venster)

51° 51' 3.49" N, 5° 51' 21.89" E

Verantwoording[bewerken]

Tekst van een informatieblad voor het Informatiecentrum over "Nijmegen omarmt de Waal"


KENNISBANK
Verder graven in de historie van stad en omgeving
FACEBOOK
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van het Huis
EDUCATIE
Projecten en maatwerk voor het onderwijs
VERHALEN
Verteld verleden