header wiki – Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Spoorwegmonument

Uit Huis van de Nijmeegse geschiedenis

Ga naar: navigatie, zoeken
Algemene gegevens locatie
Naam locatie : Spoorwegmonument
Plaatsnaam : Nijmegen
Straatnaam : Hoogstraat


In 1860 werd door de regering een wet ingediend, die voor Nijmegen een spoorwegverbinding met Arnhem, ’s-Hertogenbosch, Venlo en Kleef beloofde. De wet werd in de Tweede Kamer aangenomen, maar in de Eerste Kamer verworpen. De teleurstelling in de stad was groot toen het wederom niet gelukt was de trein naar Nijmegen te halen.

Spoorwegmonument, circa 1954-1960

Een aantal burgers besloot toen een spoorwegaansluiting op basis van particulier initiatief te realiseren. In een drukbezochte vergadering in de stadsschouwburg werd op 7 augustus 1860 een commissie van negen heren benoemd, die de Nijmeegse spoorwegbelangen zou moeten behartigen. In 1863 werd de Nijmeegsche Spoorweg Maatschappij opgericht, een Naamloze Vennootschap waarvan de leden van de Spoorwegcommissie de directie vormden. Deze onderhandelde met succes met de Rheinische Eisenbahn Gesellschaft over de aanleg van een spoorwegverbinding Nijmegen-Kleef. Op 8 augustus 1865 reed de eerste locomotief het Nijmeegse station binnen. Aan deze eerste feestelijke rit werd deelgenomen door de aandeelhouders, gemeenteraadsleden en andere stedelijke gezagdragers. Duizenden mensen hadden zich langs de route en op het station verzameld om de trein te begroeten. De Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant sprak over ‘een ware feestdag gevierd met een geestdrift als nimmer te voren’. In 1884 werd op het Valkhofplein het spoorwegmonument onthuld ter herinnering aan het burgerinitiatief dat leidde tot de eerste spoorwegverbinding met Nijmegen.

Het spoorwegmonument is het werk van gemeentearchitect Jan Jacob Weve. Hij maakte, zoals gebruikelijk in die dagen, gebruik van het destijds enorme aanbod van gietsels van beelden. De Victoria van Christian Daniël Rauch, de zinken kapitelen en de sokkel zijn alle door een zinkgieterij gegoten op basis van al bestaande modellen.

Bronnen[bewerken]

  • Regionaal Archief Nijmegen, Wetenschappelijke correspondentie inv.nr. 593-010 (1981)
  • J. Brabers (red.), Nijmegen. Geschiedenis van de oudste stad van het land. Negentiende en twintigste eeuw, Nijmegen 2005, p. 242-245.


KENNISBANK
Verder graven in de historie van stad en omgeving
FACEBOOK
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van het Huis
EDUCATIE
Projecten en maatwerk voor het onderwijs
VERHALEN
Verteld verleden