Station Lent

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

In 1879 ging de spoorlijn tussen Arnhem en Nijmegen open. Vooral een heuglijk moment voor Nijmegen, dat voor het eerst werd aangesloten op het Nederlandse spoorwegennet. Lent had vooral de lasten: een hoge dijk die het uitzicht bedierf en stinkende, lawaaiige treinen die de koeien schrik zouden aanjagen. In Ressen-Bemmel en Elst bouwden de spoorwegen direct een station aan de spoorlijn, Lent kreeg in 1882 een halteplaats. Dat betekende dat de trein er alleen op (tijdig) verzoek stopte. De halte lag bovenop de spoordijk, vlakbij de brug. Pas in 1914 kwam op dezelfde plek een stationnetje, waar stoptreinen altijd stil hielden. Maar het stationnetje was geen succes. Veel Lentenaren staken liever met de goedkope pont de Waal over naar Nijmegen dan met de dure trein. En de tramlijn van Lent via Elst naar Arnhem, die in 1908 was geopend en veel haltes telde, was veel aantrekkelijker dan de trein richting Arnhem. Alleen wanneer de Waal ‘dicht zat’ kozen de dorpelingen noodgedwongen voor de trein. Toen in de jaren ’30 het wegverkeer toenam en de bouw van de Rijnbrug in Arnhem en de Waalbrug bij Nijmegen begon, was het eind van station Lent in zicht. Het werd op 15 mei 1934 gesloten.

Het hoogtepunt in zijn bestaan beleefde station Lent pas daarná, in oorlogstijd. Na de Duitse inval op 10 mei 1940 blies het Nederlandse leger de spoorbrug en de Waalbrug op. ‘Lent’ werd kort daarna heropend als tijdelijke eindhalte van de treinen uit Arnhem. Reizigers konden hun reis naar Nijmegen vervolgen door naar de Veerdam te lopen. Van daar bracht de weer in de vaart genomen gierpont hen naar Nijmegen. Het stationnetje ging weer dicht toen de spoorbrug op 12 november werd heropend. Nadat de spoorbrug op 28 september 1944 andermaal was verwoest, namen de Nederlandse Spoorwegen het stationnetje in 1945 opnieuw enkele maanden in gebruik. Na de sluiting op 1 augustus 1945 stond het houten gebouwtje er nog een tijd. In 1960 verdwenen de perrons, nadat het gebouwtje al eerder was afgebroken.

Lent moest vervolgens tot 2002 wachten op een nieuw station. Deze tijdelijke, eenvoudige halteplaats zal binnen enkele jaren worden vervangen door het permanente station ‘Nijmegen Lent’.

Verwijzingen

Meer informatie over Station Lent op het Stationsweb

Verantwoording

Teksten uit de tentoonstelling ‘Kijken naar de overkant' ter gelegenheid van de Open Archievendag 2010 (Regionaal Archief Nijmegen, 2010)

Commentaar

<comments hideForm="false"/> of, lees de overige commentaren ...