Ysselsteyn, G.T. van

Uit Het Digitale Huis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Ysselsteyn, G.T. van
Andere naam (namen):

{{#if: Gerardina Tjaberta van Ysselsteyn| * Andere naam::Gerardina Tjaberta van Ysselsteyn|}} {{#if: IJsselsteyn, Mej. van| * Andere naam::IJsselsteyn, Mej. van|}} {{#if: | * Andere naam::|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Geboortedatum: Geboortedatum::12/09/1892
Overlijdensdatum: Overlijdensdatum::1975
Persoonsarchief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126492377%7C Het archief/de collectie van deze persoon is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126492377%7C
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126492377%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: Ter gelegenheid van de aanstaande onderhandelingen voor de Vrede van Nijmegen (1678-1679) schafte het stadsbestuur van Nijmegen – op kosten van Gelderland – drie series wandtapijten of gobelins aan in Antwerpen: een serie Verdures, Metamorphosentapijten en Aeneastapijten. Deze bleven na de onderhandelingen in het stadhuis hangen en raakten in de loop der volgende eeuwen beschadigd, mede door onzorgvuldig uitgevoerde restauraties. Eind jaren 1930 besloot de gemeente in samenspraak met de Rijkscommissie voor de Monumentenzorg de wandtapijten te laten beoordelen. De Rijkscommissie beval daarvoor dr. Van Ysselsteyn aan.|

Algemene context

Ter gelegenheid van de aanstaande onderhandelingen voor de Vrede van Nijmegen (1678-1679) schafte het stadsbestuur van Nijmegen – op kosten van Gelderland – drie series wandtapijten of gobelins aan in Antwerpen: een serie Verdures, Metamorphosentapijten en Aeneastapijten. Deze bleven na de onderhandelingen in het stadhuis hangen en raakten in de loop der volgende eeuwen beschadigd, mede door onzorgvuldig uitgevoerde restauraties. Eind jaren 1930 besloot de gemeente in samenspraak met de Rijkscommissie voor de Monumentenzorg de wandtapijten te laten beoordelen. De Rijkscommissie beval daarvoor dr. Van Ysselsteyn aan. |}}

{{#if: De dochter van ingenieur en latere minister van Landbouw en Economische Zaken H.A. van IJsselsteyn werd geboren in Rotterdam. Ze volgde een opleiding tot kunsthistoricus, promoveerde en specialiseerde zich in de tapijtkunst en kunstnijverheid. Daarmee was ze – naar eigen zeggen – in Nederland de enige wetenschappelijk geschoolde deskundige op dit gebied. Ze schreef meerdere boeken over de Nederlandse textielgeschiedenis.

In 1937 kreeg mevrouw Van Ysselsteyn de opdracht om de toestand van de Nijmeegse wandtapijten te beoordelen. Zij constateerde dat deze in erbarmelijke staat verkeerden. In verband met de toegenomen oorlogsdreiging werden in 1939-1940 alle wandtapijten uit het stadhuis gehaald. De meeste werden opgeslagen in de St. Pietersberg bij Maastricht, twee gobelins van de serie Metamorphosen gingen ter restauratie naar een in 1940 in gebruik genomen restauratieatelier van het Frans Halsmuseum in Haarlem. Onder leiding van mejuffrouw Van Ysselsteyn vond het omvangrijke restauratieproject hier plaats. Door oorlogsomstandigheden, maar ook door interne conflicten in het atelier, duurde de restauratie van 13 gobelins langer dan gepland: pas in 1963 werd het project voltooid.|

Levensloop

De dochter van ingenieur en latere minister van Landbouw en Economische Zaken H.A. van IJsselsteyn werd geboren in Rotterdam. Ze volgde een opleiding tot kunsthistoricus, promoveerde en specialiseerde zich in de tapijtkunst en kunstnijverheid. Daarmee was ze – naar eigen zeggen – in Nederland de enige wetenschappelijk geschoolde deskundige op dit gebied. Ze schreef meerdere boeken over de Nederlandse textielgeschiedenis.

In 1937 kreeg mevrouw Van Ysselsteyn de opdracht om de toestand van de Nijmeegse wandtapijten te beoordelen. Zij constateerde dat deze in erbarmelijke staat verkeerden. In verband met de toegenomen oorlogsdreiging werden in 1939-1940 alle wandtapijten uit het stadhuis gehaald. De meeste werden opgeslagen in de St. Pietersberg bij Maastricht, twee gobelins van de serie Metamorphosen gingen ter restauratie naar een in 1940 in gebruik genomen restauratieatelier van het Frans Halsmuseum in Haarlem. Onder leiding van mejuffrouw Van Ysselsteyn vond het omvangrijke restauratieproject hier plaats. Door oorlogsomstandigheden, maar ook door interne conflicten in het atelier, duurde de restauratie van 13 gobelins langer dan gepland: pas in 1963 werd het project voltooid. |Van dit persoon is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: Restaurator, auteur|

Beroep en activiteiten

Restaurator, auteur |}}

{{#if: |

Familie

|}}

{{#if: {{#if:|locatie periode:::|}}plaatsnaam::Den Haag adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Woonplaats(en)

{{#if:|locatie periode:::|}}plaatsnaam::Den Haag adres:: {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}}

{{#if: De dochter van ingenieur en latere minister van Landbouw en Economische Zaken H.A. van IJsselsteyn werd geboren in Rotterdam. Ze volgde een opleiding tot kunsthistoricus, promoveerde en specialiseerde zich in de tapijtkunst en kunstnijverheid. Daarmee was ze – naar eigen zeggen – in Nederland de enige wetenschappelijk geschoolde deskundige op dit gebied. Ze schreef meerdere boeken over de Nederlandse textielgeschiedenis.

In 1937 kreeg mevrouw Van Ysselsteyn de opdracht om de toestand van de Nijmeegse wandtapijten te beoordelen. Zij constateerde dat deze in erbarmelijke staat verkeerden. In verband met de toegenomen oorlogsdreiging werden in 1939-1940 alle wandtapijten uit het stadhuis gehaald. De meeste werden opgeslagen in de St. Pietersberg bij Maastricht, twee gobelins van de serie Metamorphosen gingen ter restauratie naar een in 1940 in gebruik genomen restauratieatelier van het Frans Halsmuseum in Haarlem. Onder leiding van mejuffrouw Van Ysselsteyn vond het omvangrijke restauratieproject hier plaats. Door oorlogsomstandigheden, maar ook door interne conflicten in het atelier, duurde de restauratie van 13 gobelins langer dan gepland: pas in 1963 werd het project voltooid.| {{#if: * Archief van de Secretarie Gemeente Nijmegen 1810-1946, inventarisnummer 19-7861.

  • Heiden, H.G.M. de, De wandtapijten van het Nijmeegse stadhuis, in: Het stadhuis van Nijmegen, Nijmegen, 1982, p. 130-146.
  • Moormann, E.M. en B. Kruijsen, Museumstukken 12: Vergilius en Ovidius in Nijmegen. Wandtapijten voor de Vrede van Nijmegen (1678-1679), Nijmegen, 2011.
  • Rapport betreffende mijn bezoek aan Haarlem, in verband met de restauratie van de Nijmeegsche gobelins, z.n., z.j.
  • Ysselsteyn, G.T. van, Restauratie van wandtapijten : een kunstzinnig ambacht herleefde ... een merkwaardig bedrijf ontstond, Nijmegen, 1937.|

Bronnen

  • Archief van de Secretarie Gemeente Nijmegen 1810-1946, inventarisnummer 19-7861.
  • Heiden, H.G.M. de, De wandtapijten van het Nijmeegse stadhuis, in: Het stadhuis van Nijmegen, Nijmegen, 1982, p. 130-146.
  • Moormann, E.M. en B. Kruijsen, Museumstukken 12: Vergilius en Ovidius in Nijmegen. Wandtapijten voor de Vrede van Nijmegen (1678-1679), Nijmegen, 2011.
  • Rapport betreffende mijn bezoek aan Haarlem, in verband met de restauratie van de Nijmeegsche gobelins, z.n., z.j.
  • Ysselsteyn, G.T. van, Restauratie van wandtapijten : een kunstzinnig ambacht herleefde ... een merkwaardig bedrijf ontstond, Nijmegen, 1937.

|}} |}}

{{#if: De dochter van ingenieur en latere minister van Landbouw en Economische Zaken H.A. van IJsselsteyn werd geboren in Rotterdam. Ze volgde een opleiding tot kunsthistoricus, promoveerde en specialiseerde zich in de tapijtkunst en kunstnijverheid. Daarmee was ze – naar eigen zeggen – in Nederland de enige wetenschappelijk geschoolde deskundige op dit gebied. Ze schreef meerdere boeken over de Nederlandse textielgeschiedenis.

In 1937 kreeg mevrouw Van Ysselsteyn de opdracht om de toestand van de Nijmeegse wandtapijten te beoordelen. Zij constateerde dat deze in erbarmelijke staat verkeerden. In verband met de toegenomen oorlogsdreiging werden in 1939-1940 alle wandtapijten uit het stadhuis gehaald. De meeste werden opgeslagen in de St. Pietersberg bij Maastricht, twee gobelins van de serie Metamorphosen gingen ter restauratie naar een in 1940 in gebruik genomen restauratieatelier van het Frans Halsmuseum in Haarlem. Onder leiding van mejuffrouw Van Ysselsteyn vond het omvangrijke restauratieproject hier plaats. Door oorlogsomstandigheden, maar ook door interne conflicten in het atelier, duurde de restauratie van 13 gobelins langer dan gepland: pas in 1963 werd het project voltooid.|

Verantwoording

Inleiding van de toegang op het archief {{#if: Hylke Roodenburg|door Hylke Roodenburg.|.}} {{#if:2019|(2019)|}} |}}

{{#if: 11 Families en personen| |}} {{#if: 17.3 Beeldende kunst| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}


{{#if:Persoon||}}

{{#if:679| |}}