Ambtsketen van de burgemeester van Nijmegen

Uit Het Digitale Huis
Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 3 aug 2023 om 22:57 (1 versie geïmporteerd)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

De ambtsketen van de burgemeester werd in 1945 ontworpen door de Nijmeegse kunstenaar Rudie Arens. Deze keten bestaat uit 21 schalmen en een penning, uitgevoerd in massief zilver, versierd met goud en email. Het jaar 1944, voor Nijmegen ramp- én bevrijdingsjaar, bepaalde deels haar vorm en symboliek.

Op de voorzijde van de penning staat het wapen van Nijmegen tegen een achtergrond van naar het jaar 1944 verwijzende vlammen. De adelaar rijst als een phoenix op uit de vlammen. Op de achterzijde staat het Nederlandse wapen. De penning is gevat in een randversiering van zilverdraad met gouden pareltjes. De zilverdraadversiering vormt de V’s van Vrijheid en Victorie. Op de rand zitten twee draakjes, die een V-vormig oog vasthouden. Door middel van dit oog en twee tussenschakels hangt de penning aan de keten. De draakjes zijn afgeleid van de smeedijzeren muurankers aan het stadhuis en het waaggebouw.

De ambtsketen bestaat uit elkaar afwisselende schalmen, die samen het oranjelint en de oorspronkelijke naam van Nijmegen ‘Noviomagus’ vormen. De verantwoordelijkheid die de burgemeester draagt voor het stadsbestuur onder het Oranjehuis wordt gesymboliseerd door het dragen van de stadsnaam en het er doorheen gevlochten oranjelint. Het plaatje dat een stukje van het oranjelint voorstelt wordt als het ware ingesnoerd door een rood-wit-blauw bandje. Het plaatje met de letter in rood-zwart (de kleuren van de stad) tegen een groene achtergrond (hoop en ontluikend nieuw leven) is gezet in een vatting, waarvan de twee lange zijden golvende lijnen zijn, die de Waal symboliseren. De schakels die de verbinding vormen tussen de plaatjes, zijn versierd met gouden pareltjes en bestaan ieder voor zich uit twee in elkaar grijpende V’s. Aan de achterzijde staan de namen van de makers en ‘Deo Gratias’.

Bronnen

Regionaal Archief Nijmegen, Wetenschappelijke correspondentie, inv.nr. 540-030 (1947).


Commentaar

<comments hideForm="false"/> of, lees de overige commentaren ...