Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie Nijmegen

Uit Het Digitale Huis
Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 3 aug 2023 om 21:54 (1 versie geïmporteerd)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie Nijmegen
Andere naam (namen):

{{#if: Commissie van Overleg voor Aangelegenheden betreffende het Politie-personeel| * Andere naam::Commissie van Overleg voor Aangelegenheden betreffende het Politie-personeel|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Bestaansperiode: Beginjaar::1932 - Eindjaar::1941
Rechtsvorm: Rechtsvorm::
Voorganger(s):

{{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger1}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger2}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger3}}}]]|}} {{#if: | * [[opvolger van::{{{Voorganger4}}}]]|}}

Opvolger(s):

{{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger1}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger2}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger3}}}]]|}} {{#if: | * [[voorganger van::{{{Opvolger4}}}]]|}}

Hoger orgaan:

{{#if: | Hoger orgaan::|}}

Archief
{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126486828%7C Het archief van deze organisatie is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126486828%7C Icoon archief.png
|}}{{#if: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2126486828%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: Sinds 1919 kende de gemeente Nijmegen georganiseerd overleggen met haar ambtenaren en werklieden. Centrale commissies van Overleg voor Werkliedenaangelegenheden en voor Ambtenarenaangelegenheden werden in het leven geroepen en op 15 april 1923 besloot de raad tot het instellen van de ‘Commissie van overleg voor aangelegenheden betreffende het Politie-personeel’ teneinde de rechtspositie van de politiebeambten te verbeteren. De commissie bestond uit de commissaris van politie als voorzitter en had als leden de commies-griffier van de gemeentesecretarie, de inspecteur van politie en zes vertegenwoordigers van drie verschillende politiebonden. Deze samenstelling leidde echter tot bezwaren: de afgevaardigden van de politiebonden konden niet rechtstreeks overleggen met de betrokken verantwoordelijken (de burgemeester en raadsleden).|

Algemene context

Sinds 1919 kende de gemeente Nijmegen georganiseerd overleggen met haar ambtenaren en werklieden. Centrale commissies van Overleg voor Werkliedenaangelegenheden en voor Ambtenarenaangelegenheden werden in het leven geroepen en op 15 april 1923 besloot de raad tot het instellen van de ‘Commissie van overleg voor aangelegenheden betreffende het Politie-personeel’ teneinde de rechtspositie van de politiebeambten te verbeteren. De commissie bestond uit de commissaris van politie als voorzitter en had als leden de commies-griffier van de gemeentesecretarie, de inspecteur van politie en zes vertegenwoordigers van drie verschillende politiebonden. Deze samenstelling leidde echter tot bezwaren: de afgevaardigden van de politiebonden konden niet rechtstreeks overleggen met de betrokken verantwoordelijken (de burgemeester en raadsleden). |}}

{{#if: Een reorganisatie, die per 1 oktober 1931 in werking trad, veranderde de vorm en samenstelling van de commissie drastisch. De nieuwe Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie werd voorgezeten door de burgemeester. De permanente commissie vergaderde zeer onregelmatig, voor het eerst op 9 november 1932 en voor het laatst op 6 oktober 1939. Er waren in totaal negen vergaderingen: in sommige jaren twee en in enkele jaren geen enkele. Het is niet duidelijk waarom de commissie is opgeheven. De commissie kreeg in september 1941 het bericht dat zij haar taken moest laten rusten op bevel van de Rijkscommissaris voor het bezette gebied.|

Geschiedenis

Een reorganisatie, die per 1 oktober 1931 in werking trad, veranderde de vorm en samenstelling van de commissie drastisch. De nieuwe Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie werd voorgezeten door de burgemeester. De permanente commissie vergaderde zeer onregelmatig, voor het eerst op 9 november 1932 en voor het laatst op 6 oktober 1939. Er waren in totaal negen vergaderingen: in sommige jaren twee en in enkele jaren geen enkele. Het is niet duidelijk waarom de commissie is opgeheven. De commissie kreeg in september 1941 het bericht dat zij haar taken moest laten rusten op bevel van de Rijkscommissaris voor het bezette gebied. |Van deze organisatie is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: In de vergaderingen kwamen onder andere de rechtspositie, (wijzigingen in) salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden ter sprake alsmede organisatorische kwesties binnen het politiepersoneel.|

Taken en activiteiten

In de vergaderingen kwamen onder andere de rechtspositie, (wijzigingen in) salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden ter sprake alsmede organisatorische kwesties binnen het politiepersoneel. |}}

{{#if: De commissie werd voorgezeten door de burgemeester. Een wethouder, drie raadsleden en zes vertegenwoordigers van de politiebonden waren aanwezig. De commissaris van politie, inspecteur van politie en secretaris completeerden de commissie als leden van bijstand. De drie raadsleden zaten ook in de centrale commissies van overleg voor Ambtenaren- en voor Werkliedenaangelegenheden.|

Organisatie

De commissie werd voorgezeten door de burgemeester. Een wethouder, drie raadsleden en zes vertegenwoordigers van de politiebonden waren aanwezig. De commissaris van politie, inspecteur van politie en secretaris completeerden de commissie als leden van bijstand. De drie raadsleden zaten ook in de centrale commissies van overleg voor Ambtenaren- en voor Werkliedenaangelegenheden. |}}

{{#if: {{#if:1932-1941|locatie periode::1932-1941:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Locatie

{{#if:1932-1941|locatie periode::1932-1941:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}} {{#if: |

|}} {{#if: Een reorganisatie, die per 1 oktober 1931 in werking trad, veranderde de vorm en samenstelling van de commissie drastisch. De nieuwe Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie werd voorgezeten door de burgemeester. De permanente commissie vergaderde zeer onregelmatig, voor het eerst op 9 november 1932 en voor het laatst op 6 oktober 1939. Er waren in totaal negen vergaderingen: in sommige jaren twee en in enkele jaren geen enkele. Het is niet duidelijk waarom de commissie is opgeheven. De commissie kreeg in september 1941 het bericht dat zij haar taken moest laten rusten op bevel van de Rijkscommissaris voor het bezette gebied.| {{#if: * Gemeenteblad Nijmegen A 1923 Nr. 29, p. 205-206.

  • Gemeenteverslag, 1923 en 1932.|

Bronnen

  • Gemeenteblad Nijmegen A 1923 Nr. 29, p. 205-206.
  • Gemeenteverslag, 1923 en 1932.

|}} |}}

{{#if: Een reorganisatie, die per 1 oktober 1931 in werking trad, veranderde de vorm en samenstelling van de commissie drastisch. De nieuwe Commissie van Overleg voor Ambtenaren en Beambten der Politie werd voorgezeten door de burgemeester. De permanente commissie vergaderde zeer onregelmatig, voor het eerst op 9 november 1932 en voor het laatst op 6 oktober 1939. Er waren in totaal negen vergaderingen: in sommige jaren twee en in enkele jaren geen enkele. Het is niet duidelijk waarom de commissie is opgeheven. De commissie kreeg in september 1941 het bericht dat zij haar taken moest laten rusten op bevel van de Rijkscommissaris voor het bezette gebied.|

Verantwoording

{{#if: Hylke Roodenburg|Inleiding van de toegang op het archief door Hylke Roodenburg.|}} {{#if:2010|(2010)|}}

|}}


{{#if: 1.1 Bestuursinstellingen| |}} {{#if: 1.3 Overheidspersoneel| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}

{{#if:133| |}}