Fietsbrug de Snelbinder

Uit Het Digitale Huis
Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 2 aug 2023 om 16:49 (1 versie geïmporteerd)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

De Snelbinder is de naam voor de fiets-/voetgangersbrug met aan weerszijden aansluitende fietsviaducten die aan de bestaande spoorbrug over de Waal werd vastgemaakt. Slechts het boven het water hangende deel van de Snelbinder heeft een apart voetpad. Het in totaal circa 2 kilometer lange fietspad van de Snelbinder zorgde voor een snelle verbinding tussen het centrum van Nijmegen en de nieuwbouwwijken in de Waalsprong, met een tijdwinst van ruim 10 minuten ten opzichte van de route via de Waalbrug. Verdeeld over het traject Nijmegen-Lent beschikt de fietsbrug over meerdere opstappunten.

Plaatsing

Nadat de Snelbinder in elkaar werd gezet op een platform aan de Lentse oever van de Waal, werd de stalen constructie op 20 maart 2004 met behulp van vier drijvende hijskranen aan de spoorbrug bevestigd. Deze operatie nam een hele dag in beslag. Het treinverkeer over de spoorbrug en de scheepvaart op de Waal werden hiervoor stilgelegd. Daarna was nog een aantal weken nodig om de brug af te werken. Na openstelling van de fietsbrug volgde er kritiek: de naar de brug leidende roltrappen aan de zijde van de Nieuwe Hezelpoort bleken bijzonder gebruiksonvriendelijk, waardoor een aantal mensen ten val kwam. Inmiddels zijn deze roltrappen niet meer in werking.

51e Canonvenster
Dit artikel is onderdeel van het 51e Canonvenster over:

De Oversteek

De Snelbinder(2009)


Verantwoording

Tekst uit de tentoonstelling voor het 51e canonvenster De Oversteek (2014)

Commentaar

<comments hideForm="false"/> of, lees de overige commentaren ...