Loo, Michiel van de

Uit Het Digitale Huis
Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 2 aug 2023 om 17:16 (1 versie geïmporteerd)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Let op: deze website is momenteel onder constructie. Helaas zullen hierdoor niet alle pagina's naar behoren functioneren. Onze excuses voor het ongemak!

Algemene gegevens
Naam : Loo, Michiel van de
Andere naam (namen):

{{#if: M.I.E.M. van de Loo| * Andere naam::M.I.E.M. van de Loo|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam2}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam3}}}]]|}} {{#if: | * [[Andere naam::{{{Andere naam4}}}]]|}}

Geboortedatum: Geboortedatum::1951/07/07
Overlijdensdatum: Overlijdensdatum::2016/02/22
Persoonsarchief
{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2276959125%7C Het archief/de collectie van deze persoon is in beheer bij het Regionaal Archief Nijmegen. De toegang met de beschrijving van de stukken is bereikbaar via deze link:
|}}

{{#if: | Vindplaats archief:|}}

{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2276959125%7C
|}}{{#if: https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=2276959125%7CNaar beschrijving archief|}}{{#if: | |}}

{{#if: |

Algemene context

|}}

{{#if: De op 7 juli 1951 in Nijmegen geboren Michiel van de Loo groeide op als één na oudste in een gezin van zes kinderen. Tijdens zijn studie aan de Kunstacademie in Arnhem legde hij de basis voor zijn bestaan als beeldend kunstenaar, die zijn inspiratie vond in zowel de Nederlandse volkscultuur als niet-westerse culturen van bijvoorbeeld de Indianen en de Azteken.

Tijdens zijn leven gaf Michiel blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid, beginnend bij zijn naaste omgeving. Al sinds zijn jeugd voerde hij acties voor mensen die dat nodig hadden. In zijn huis aan de Ubbergseweg had hij onder de naam Studio 104 zijn werkplaats ingericht als expositieruimte, waar hij andere kunstenaars en actievoerders de gelegenheid bood om hun boodschap uit te dragen.

Michiels eigen engagement vertaalde zich onder meer in zijn inzet voor het behoud van de Ooijpolder, toen de gemeente Nijmegen plannen had om daar 17.000 woningen te bouwen. Michiel ontwierp zelf een aantal affiches tegen dit voornemen. Ook wilde hij mensen, met name kinderen, bewust maken van het belang van vrede in de wereld. In het najaar van 2015 zette hij een Vredesfestival op in Nijmegen, waarbij hij een groot aantal affiches uit zijn collectie exposeerde. Zijn plan om dit in Kleef te herhalen heeft hij niet meer kunnen uitvoeren.

Michiel van de Loo was wars van kaders en ging bewust zijn eigen gang. Zo was hij ook geen kerkbezoeker. Toch bevindt zijn belangrijkste kunstwerk zich in de Maria Geboortekerk aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Het is een mozaïek van een levensgrote Madonna met Kind, gemaakt van stukjes glas die hij persoonlijk in Venetië heeft gekocht. Om het mozaïek te kunnen maken verdiepte hij zich grondig in de Byzantijnse kunst en ging hij naar Ravenna om de oudchristelijke mozaïektechniek te bestuderen. Michiel zei zelf over dit werk, dat hij rond 1996 voltooide: 'Ik ga Maria zo maken dat de mensen wel van haar moeten houden'.

Michiel van de Loo overleed in Nijmegen op 22 februari 2016. Hij was slechts 64 jaar.|

Levensloop

De op 7 juli 1951 in Nijmegen geboren Michiel van de Loo groeide op als één na oudste in een gezin van zes kinderen. Tijdens zijn studie aan de Kunstacademie in Arnhem legde hij de basis voor zijn bestaan als beeldend kunstenaar, die zijn inspiratie vond in zowel de Nederlandse volkscultuur als niet-westerse culturen van bijvoorbeeld de Indianen en de Azteken.

Tijdens zijn leven gaf Michiel blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid, beginnend bij zijn naaste omgeving. Al sinds zijn jeugd voerde hij acties voor mensen die dat nodig hadden. In zijn huis aan de Ubbergseweg had hij onder de naam Studio 104 zijn werkplaats ingericht als expositieruimte, waar hij andere kunstenaars en actievoerders de gelegenheid bood om hun boodschap uit te dragen.

Michiels eigen engagement vertaalde zich onder meer in zijn inzet voor het behoud van de Ooijpolder, toen de gemeente Nijmegen plannen had om daar 17.000 woningen te bouwen. Michiel ontwierp zelf een aantal affiches tegen dit voornemen. Ook wilde hij mensen, met name kinderen, bewust maken van het belang van vrede in de wereld. In het najaar van 2015 zette hij een Vredesfestival op in Nijmegen, waarbij hij een groot aantal affiches uit zijn collectie exposeerde. Zijn plan om dit in Kleef te herhalen heeft hij niet meer kunnen uitvoeren.

Michiel van de Loo was wars van kaders en ging bewust zijn eigen gang. Zo was hij ook geen kerkbezoeker. Toch bevindt zijn belangrijkste kunstwerk zich in de Maria Geboortekerk aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Het is een mozaïek van een levensgrote Madonna met Kind, gemaakt van stukjes glas die hij persoonlijk in Venetië heeft gekocht. Om het mozaïek te kunnen maken verdiepte hij zich grondig in de Byzantijnse kunst en ging hij naar Ravenna om de oudchristelijke mozaïektechniek te bestuderen. Michiel zei zelf over dit werk, dat hij rond 1996 voltooide: 'Ik ga Maria zo maken dat de mensen wel van haar moeten houden'.

Michiel van de Loo overleed in Nijmegen op 22 februari 2016. Hij was slechts 64 jaar. |Van dit persoon is nog geen beschrijving beschikbaar.}}

{{#if: Beeldend kunstenaar en vredesactivist|

Beroep en activiteiten

Beeldend kunstenaar en vredesactivist |}}

{{#if: |

Familie

|}}

{{#if: {{#if:Ubbergseweg 104|locatie periode::Ubbergseweg 104:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|

Woonplaats(en)

{{#if:Ubbergseweg 104|locatie periode::Ubbergseweg 104:|}}plaatsnaam:: adres::Nijmegen {{#if:|locatie in googlemaps|}}
|}}

{{#if: De op 7 juli 1951 in Nijmegen geboren Michiel van de Loo groeide op als één na oudste in een gezin van zes kinderen. Tijdens zijn studie aan de Kunstacademie in Arnhem legde hij de basis voor zijn bestaan als beeldend kunstenaar, die zijn inspiratie vond in zowel de Nederlandse volkscultuur als niet-westerse culturen van bijvoorbeeld de Indianen en de Azteken.

Tijdens zijn leven gaf Michiel blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid, beginnend bij zijn naaste omgeving. Al sinds zijn jeugd voerde hij acties voor mensen die dat nodig hadden. In zijn huis aan de Ubbergseweg had hij onder de naam Studio 104 zijn werkplaats ingericht als expositieruimte, waar hij andere kunstenaars en actievoerders de gelegenheid bood om hun boodschap uit te dragen.

Michiels eigen engagement vertaalde zich onder meer in zijn inzet voor het behoud van de Ooijpolder, toen de gemeente Nijmegen plannen had om daar 17.000 woningen te bouwen. Michiel ontwierp zelf een aantal affiches tegen dit voornemen. Ook wilde hij mensen, met name kinderen, bewust maken van het belang van vrede in de wereld. In het najaar van 2015 zette hij een Vredesfestival op in Nijmegen, waarbij hij een groot aantal affiches uit zijn collectie exposeerde. Zijn plan om dit in Kleef te herhalen heeft hij niet meer kunnen uitvoeren.

Michiel van de Loo was wars van kaders en ging bewust zijn eigen gang. Zo was hij ook geen kerkbezoeker. Toch bevindt zijn belangrijkste kunstwerk zich in de Maria Geboortekerk aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Het is een mozaïek van een levensgrote Madonna met Kind, gemaakt van stukjes glas die hij persoonlijk in Venetië heeft gekocht. Om het mozaïek te kunnen maken verdiepte hij zich grondig in de Byzantijnse kunst en ging hij naar Ravenna om de oudchristelijke mozaïektechniek te bestuderen. Michiel zei zelf over dit werk, dat hij rond 1996 voltooide: 'Ik ga Maria zo maken dat de mensen wel van haar moeten houden'.

Michiel van de Loo overleed in Nijmegen op 22 februari 2016. Hij was slechts 64 jaar.| {{#if: |

Bronnen

|}} |}}

{{#if: De op 7 juli 1951 in Nijmegen geboren Michiel van de Loo groeide op als één na oudste in een gezin van zes kinderen. Tijdens zijn studie aan de Kunstacademie in Arnhem legde hij de basis voor zijn bestaan als beeldend kunstenaar, die zijn inspiratie vond in zowel de Nederlandse volkscultuur als niet-westerse culturen van bijvoorbeeld de Indianen en de Azteken.

Tijdens zijn leven gaf Michiel blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid, beginnend bij zijn naaste omgeving. Al sinds zijn jeugd voerde hij acties voor mensen die dat nodig hadden. In zijn huis aan de Ubbergseweg had hij onder de naam Studio 104 zijn werkplaats ingericht als expositieruimte, waar hij andere kunstenaars en actievoerders de gelegenheid bood om hun boodschap uit te dragen.

Michiels eigen engagement vertaalde zich onder meer in zijn inzet voor het behoud van de Ooijpolder, toen de gemeente Nijmegen plannen had om daar 17.000 woningen te bouwen. Michiel ontwierp zelf een aantal affiches tegen dit voornemen. Ook wilde hij mensen, met name kinderen, bewust maken van het belang van vrede in de wereld. In het najaar van 2015 zette hij een Vredesfestival op in Nijmegen, waarbij hij een groot aantal affiches uit zijn collectie exposeerde. Zijn plan om dit in Kleef te herhalen heeft hij niet meer kunnen uitvoeren.

Michiel van de Loo was wars van kaders en ging bewust zijn eigen gang. Zo was hij ook geen kerkbezoeker. Toch bevindt zijn belangrijkste kunstwerk zich in de Maria Geboortekerk aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Het is een mozaïek van een levensgrote Madonna met Kind, gemaakt van stukjes glas die hij persoonlijk in Venetië heeft gekocht. Om het mozaïek te kunnen maken verdiepte hij zich grondig in de Byzantijnse kunst en ging hij naar Ravenna om de oudchristelijke mozaïektechniek te bestuderen. Michiel zei zelf over dit werk, dat hij rond 1996 voltooide: 'Ik ga Maria zo maken dat de mensen wel van haar moeten houden'.

Michiel van de Loo overleed in Nijmegen op 22 februari 2016. Hij was slechts 64 jaar.|

Verantwoording

Inleiding van de toegang op het archief {{#if: Henk Trapman|door Henk Trapman.|.}} {{#if:2017|(2017)|}} |}}

{{#if: 17.3 Beeldende kunst| |}} {{#if: 11 Families en personen| |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}} {{#if: | [[Categorie:]] |}}


{{#if:Persoon||}}

{{#if:2842| |}}